Wat mag het kosten?
Bedragen * € 1.000 | Jaarrekening | Begroting | Meerjarenraming | ||||
Saldo per speerpunt en product | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Een veilige leefomgeving | -5.583 | -5.743 | -6.481 | -6.691 | -6.819 | -6.947 | |
2.01 | Bezwaar- en beroepsschriften | -314 | -408 | -536 | -555 | -571 | -588 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2.02 | APV en bijzondere wetten | -268 | -209 | -366 | -380 | -393 | -406 |
2.03 | Integrale Veiligheid | -1.190 | -990 | -1.315 | -1.413 | -1.432 | -1.448 |
2.04 | Crisisbeheersing en Brandweer | -3.811 | -4.136 | -4.264 | -4.343 | -4.423 | -4.505 |
Dienstverlening burgerzaken op niveau | -989 | -1.255 | -1.231 | -1.282 | -1.329 | -1.443 | |
2.05 | KCC/Burgerzaken | -989 | -1.255 | -1.231 | -1.282 | -1.329 | -1.443 |
Saldo vóór reservemutaties | -6.572 | -6.999 | -7.712 | -7.973 | -8.147 | -8.390 | |
Saldo reservemutaties | 194 | 101 | 51 | 51 | 51 | 51 | |
Saldo incl. reservemutaties | -6.378 | -6.898 | -7.661 | -7.922 | -8.096 | -8.339 |
Bedragen * € 1.000 | Jaarrekening | Begroting | Meerjarenraming | ||||
Lasten per speerpunt en product | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Een veilige leefomgeving | -5.637 | -5.786 | -6.539 | -6.749 | -6.877 | -7.005 | |
2.01 | Bezwaar- en beroepsschriften | -314 | -408 | -536 | -555 | -571 | -588 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2.02 | APV en bijzondere wetten | -296 | -244 | -416 | -430 | -443 | -456 |
2.03 | Integrale Veiligheid | -1.209 | -990 | -1.315 | -1.413 | -1.432 | -1.448 |
2.04 | Crisisbeheersing en Brandweer | -3.819 | -4.144 | -4.272 | -4.351 | -4.431 | -4.513 |
Dienstverlening burgerzaken op niveau | -1.835 | -2.059 | -1.985 | -2.036 | -2.083 | -2.065 | |
2.05 | KCC/Burgerzaken | -1.835 | -2.059 | -1.985 | -2.036 | -2.083 | -2.065 |
Lasten vóór reservemutaties | -7.472 | -7.845 | -8.524 | -8.784 | -8.959 | -9.070 | |
Toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten incl. reservemutaties | -7.472 | -7.845 | -8.524 | -8.784 | -8.959 | -9.070 |
Bedragen * € 1.000 | Jaarrekening | Begroting | Meerjarenraming | ||||
Baten per speerpunt en product | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Dienstverlening burgerzaken op niveau | 846 | 804 | 754 | 754 | 754 | 622 | |
2.05 | KCC/Burgerzaken | 846 | 804 | 754 | 754 | 754 | 622 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Een veilige leefomgeving | 54 | 42 | 58 | 58 | 58 | 58 | |
2.01 | Bezwaar- en beroepsschriften | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.02 | APV en bijzondere wetten | 27 | 34 | 50 | 50 | 50 | 50 |
2.03 | Integrale Veiligheid | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.04 | Crisisbeheersing en Brandweer | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Baten vóór reservemutaties | 900 | 846 | 812 | 812 | 812 | 680 | |
Onttrekkingen reserves | 194 | 101 | 51 | 51 | 51 | 51 | |
Baten incl. reservemutaties | 1.094 | 947 | 863 | 863 | 863 | 731 |
Nieuw beleid en nieuwe investeringen Kadernota
Bedragen * € 1.000 | ||||
Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
KN26 Handhaving op het water (nautisch toezicht) | -32 | -32 | -32 | -32 |
Opvoering investering KN26 Aanschaf BRIG/RIB boot met toebehoren | 0 | -13 | -12 | -12 |
Opvoering investering KN26 vervanging/uitbreiding cameratoezichtsysteem | 0 | -63 | -62 | -62 |
KN26 Handhaving: Uitbreiding formatie taken buitengebied en nautisch toezicht | -85 | -85 | -85 | -85 |
KN26 Handhaving op het water (nautisch toezicht)
In de zomermaanden recreëren veel mensen op het water. We constateren dat niet alle mensen daarbij de regels naleven. Het ongewenste gedrag (snelheidsovertredingen, alcohol op het water, illegaal vissen, ondermijning etc.) op het water noodzaakt om in 2026 te gaan handhaven op het water in Edam-Volendam. Dit soort handhaving heeft als doel het waarborgen van veiligheid, naleving van regelgeving en het behoud van milieu- en natuurgebieden op het water. Het betreft een wettelijke taak waar we tot op heden geen uitvoering aan hebben gegeven. De uitvoering van deze taak betekent nieuwe kostenposten in de begroting. Hierbij moet gedacht worden aankoop-, onderhouds- en stallingskosten voor vaartuigen die worden ingezet voor handhaving. De aanschaf van de Brig/Rib boot met toebehoren als apparatuur, gereedschappen, reddingsmiddelen en waterdichte kleding in totaal voor € 60.000 worden geactiveerd en in 5 jaar afgeschreven. Dit geeft een afschrijvingslast van € 12.000 per jaar. In een apart voorstel wordt de raad gevraagd hiervoor een investeringskrediet beschikbaar te stellen. Voor brandstof, onderhoud, verzekeringen, ligplaatsen in de havens en stalling wordt in het voorstel gerekend op € 27.000. De uitbreiding van deze taak vraagt om 1 FTEBOA extra. Ook moet gedacht worden aan opleidingskosten en kleding voor op het water (€ 5.000). De opleidingskosten vallen uiteen in start opleidingen vooraf en jaarlijkse opfriscursussen. De eenmalige opleidingskosten bedragen € 35.000 en kunnen uit een incidenteel budget (beschikbaar in de begroting 2025) worden gedekt. De jaarlijkse opfriskosten komen ten laste van de reguliere opleidingskosten. Dit voorstel (exclusief extra personele kosten van € 85.000 en de jaarlijkse kapitaallasten van € 12.000) leidt met ingang van 2026 tot een structurele verlaging van het saldo begroting van € 32.000.
Opvoering investering KN26 Aanschaf BRIG/RIB boot met toebehoren
Een andere taak die onze gemeente heeft is het toezichthouden op het water. Handhaving op het water vraagt om continue waakzaamheid en samenwerking. Het naleven van deze richtlijnen zal bijdragen aan een veilige, plezierige en duurzame water omgeving voor alle gebruikers. Voorgesteld wordt om hiervoor een investeringskrediet van € 60.000 beschikbaar te stellen voor De aanschaf van de Brig/Rib boot met toebehoren als apparatuur, gereedschappen, reddingsmiddelen en waterdichte kleding. Bij een afschrijvingstermijn van 5 jaar leidt dit tot een jaarlijkse afschrijvingslast van € 12.000. Deze bijstelling leidt met ingang van 2027 tot een structurele verlaging van het saldo begroting van € 12.000.
Opvoering investering KN26 vervanging/uitbreiding cameratoezichtsysteem
Het cameratoezichtsysteem dat nu wordt gebruikt op de dijk van Volendam is afgeschreven. Dit systeem dient te worden vervangen. Daarnaast wordt onderzocht of het systeem ook kan worden toegepast op meerdere locaties in Edam of Volendam. Voorgesteld wordt om hiervoor een investeringskrediet van € 300.000 beschikbaar te stellen. Bij een afschrijvingstermijn van 5 jaar leidt dit tot een jaarlijkse afschrijvingslast van € 60.000. Deze bijstelling leidt met ingang van 2027 tot een structurele verlaging van het saldo begroting van € 60.000.
KN26 Handhaving: Uitbreiding formatie taken buitengebied en nautisch toezicht
Het HHNK heeft een aantal taken en werkzaamheden in het buitengebied aan onze gemeente overgedragen. Het gaat onder meer om taken in het kader van de naleving van regels inzake Milieu, bedrijfscontroles, ondermijning (dumpingen van drugsafval) en aanrijdingen. Het ‘nieuwe’ gebied waar de gemeente nu verantwoordelijk voor is heeft een oppervlakte van 72 kilometer aan B-wegen, landweggetjes en doorgaande wegen waaronder een deel van de A7. In het buitengebied worden steeds vaker overtredingen gesignaleerd, variërend van illegale bewoning en afvaldumping tot strijdig gebruik van gronden. Dit ondermijnt zowel natuur- als ruimtelijke ordeningsdoelstellingen. Dumpingen van afval van synthetische drugs betekent niet alleen vervuiling maar is ook een grote kostenpost door het opruimen van de vervuilde grond. Maar ook zijn er illegale waterlozingen vanuit agrarisch bedrijven en het blokkeren van de waterkering in een sloot. Het controleren op vergunningen die worden afgegeven door het Hoogheemraadschap (steigers, obstakels, etc) en controles op scheurvormingen in wegen zullen onderdeel zijn van dit taakveld.Een andere nieuwe taak die onze gemeente heeft is het nautisch toezicht. Dit was voorheen een taak van de KLPD (korps landelijke politiediensten). Een aantal gemeenten zoals Amsterdam, Amstelveen, Waterland en Hoorn hebben vanwege het grote werkaanbod hierin inmiddels een afdeling Nautisch Toezicht. De overlast op het water neemt toe. Ook worden binnen onze gemeentegrenzen regelmatig kinderen in snelle bootjes aangetroffen zonder de juiste vaarbescheiden. Boten/jachten in de pleziervaart moeten voldoen aan een set van technische eisen. Ook zien we regelmatig drankgebruik aan boord en een toename van ondermijning via het water. Dit gaat dan veelal om het vervoer van drugs maar ook over prostitutie, illegale vishandel en illegale visserij. Ook dienen we rekening te houden met de verharding van de maatschappij en het lak hebben aan de gestelde regelgeving op het water. Hierdoor zijn er al regelmatig escalaties met schippers van vaartuigen en andere betrokkenen. Toezicht in het kader van ondermijning op het water zal ook een onderdeel zijn van integrale controles. Deze integrale controles zullen altijd in nauwe samenwerking met onze ketenpartners (waaronder de politie, reddingstation Warder, de douane en de KNRM) worden uitgevoerd. Het (doen) naleven van water gerelateerde regelgeving vraagt ook om meer capaciteit. De samenwerking met het Waterschap en de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) intensiveert niet alleen, maar vraagt ook gemeentelijke regie. De uitbreiding van deze taken vraagt om 1 fte (boa) uitbreiding en een investering in een handhavingsvaartuig (een eenmalige investering van € 60.000). De structurele kosten bedragen € 85.000. Dit voorstel leidt met ingang van 2026 tot een structurele verlaging van het saldo begroting van € 85.000. Dit voorstel komt voor in programma 1 en 2.
Nieuwe investeringen (niet Kadernota)
Bedragen * € 1.000 | ||||
Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|
Actualisaties investeringen
Bedragen * € 1.000 | ||||
Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Actualisatie diverse investeringen/kredieten |