Overzicht en verloop voorzieningen
Bedragen * €1.000 | Saldo einde jaar | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | T | O | 2026 | T | O | 2027 | T | O | 2028 | T | O | 2029 | |
Overige voorzieningen | |||||||||||||
VZ Dubieuze debiteuren | 202 | 0 | 0 | 202 | 0 | 0 | 202 | 0 | 0 | 202 | 0 | 0 | 202 |
VZ Pensioen (gewezen) wethouders | 2.762 | 70 | 0 | 2.832 | -30 | 0 | 2.803 | -30 | 0 | 2.773 | -30 | 0 | 2.743 |
VZ reparatie 3e WW jaar | 41 | 0 | 0 | 41 | 0 | 0 | 41 | 0 | 0 | 41 | 0 | 0 | 41 |
VZ Spaarverlof Wsw | 157 | 0 | 0 | 157 | 0 | 0 | 157 | 0 | 0 | 157 | 0 | 0 | 157 |
VZ verlieslatende projecten | 76 | 0 | 0 | 76 | 0 | 0 | 76 | 0 | 0 | 76 | 0 | 0 | 76 |
VZ verlofsparen | 533 | 0 | 0 | 533 | 0 | 0 | 533 | 0 | 0 | 533 | 0 | 0 | 533 |
VZ Verlofuren | 516 | 0 | 0 | 516 | 0 | 0 | 516 | 0 | 0 | 516 | 0 | 0 | 516 |
VZ Wachtgelden gewezen wethouders en burgemeester | 225 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 225 |
Voorzieningen ter egalisering van kosten | |||||||||||||
VZ GO Civiele Kunstwerken achterstallig | 482 | 0 | -241 | 241 | 0 | -241 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VZ GO Wegen Achterstallig | 384 | 0 | -384 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VZ groot ond. gemeente eigendommen | 315 | 621 | -1.117 | -181 | 621 | -615 | -175 | 621 | -946 | -500 | 621 | -214 | -93 |
VZ groot onderh. baggeren | 537 | 340 | -290 | 587 | 340 | -295 | 633 | 340 | -299 | 674 | 340 | -299 | 715 |
VZ groot onderh. Civiele kunstwerken | 610 | 437 | -367 | 680 | 437 | -291 | 826 | 437 | -295 | 969 | 437 | -161 | 1.245 |
VZ groot onderh. wegenbeh.plan | 1.676 | 0 | 0 | 1.676 | 0 | 0 | 1.676 | 0 | 0 | 1.676 | 0 | 0 | 1.676 |
VZ groot onderh.buitensportaccommodaties | 912 | 360 | -696 | 575 | 360 | -95 | 840 | 360 | -90 | 1.110 | 360 | -415 | 1.055 |
Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven | |||||||||||||
VZ Gemeentelijk Riool Plan | 5.195 | -948 | -133 | 4.114 | -779 | -223 | 3.112 | -623 | -264 | 2.225 | -623 | -188 | 1.413 |
Voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is | |||||||||||||
VZ Afkoop grafrecht slachtoffers | 40 | 0 | 0 | 40 | 0 | 0 | 40 | 0 | 0 | 40 | 0 | 0 | 40 |
VZ Afkoop onderhoud graven | 398 | 16 | 0 | 414 | 16 | 0 | 429 | 16 | 0 | 445 | 16 | 0 | 460 |
VZ Afkoop uitgifte graven | 385 | 4 | 0 | 388 | 4 | 0 | 392 | 4 | 0 | 396 | 4 | 0 | 400 |
VZ Dirk van Sliekerfonds | 206 | 1 | 0 | 208 | 1 | 0 | 209 | 1 | 0 | 210 | 1 | 0 | 212 |
VZ NAM terrein | 67 | 0 | -6 | 61 | 0 | -6 | 55 | 0 | -6 | 49 | 0 | -6 | 42 |
VZ Rente Nazorg | 1.052 | 46 | -18 | 1.081 | 46 | -18 | 1.109 | 46 | -18 | 1.138 | 46 | -18 | 1.166 |
Totaal | 16.771 | 947 | -3.252 | 14.466 | 1.016 | -1.783 | 13.699 | 1.172 | -1.918 | 12.953 | 1.172 | -1.301 | 12.824 |
Specificatie mutaties in stand begroting
Onderstaande tabel toont alleen de mutaties op de voorzieningen voortkomende uit deze begroting 2026-2029.
Reserve / Voorziening | T 2026 | O 2026 | T 2027 | O 2027 | T 2028 | O 2028 | T 2029 | O 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aanpassing dotatie voorziening civiele kunstwerken | ||||||||
VZ groot onderh. Civiele kunstwerken | -111 | -104 | -111 | -49 | -111 | 158 | -111 | 41 |
Bijstelling opbrengsten rioolheffingen begroting 2026 | ||||||||
VZ Gemeentelijk Riool Plan | 0 | -41 | 0 | -3 | 0 | -41 | 0 | 245 |
Bijstelling voorziening riolering | ||||||||
VZ Gemeentelijk Riool Plan | 0 | -21 | 0 | -128 | 0 | -152 | 0 | -362 |
Budgettaire herstructurering Wegen: groot onderhoud en investeringen | ||||||||
VZ groot onderh. wegenbeh.plan | -3.007 | 2.180 | -3.007 | 3.141 | -3.007 | 3.204 | -3.007 | 3.268 |
KN26 Verhogen toevoeging voorziening Onderhoud gemeentelijke eigendommen | ||||||||
VZ groot ond. gemeente eigendommen | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 |
Notariskosten vervanging IBA’s in buitengebieden | ||||||||
VZ Gemeentelijk Riool Plan | 0 | 0 | 0 | -21 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichting wachtgeldkosten wethouders | ||||||||
VZ Pensioen (gewezen) wethouders | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie omschrijving
Aanpassing dotatie voorziening civiele kunstwerken |
---|
Uit het geactualiseerde onderhoudsplan voor civiele kunstwerken blijkt dat de jaarlijkse dotatie aan de voorziening structureel te hoog is vastgesteld. Deze overdotatie is met name het gevolg van een herijking van de onderhoudsbehoefte en een wijziging in de toerekening van kosten. Bepaalde uitgaven voor groot onderhoud worden in toenemende mate als investering geclassificeerd, waardoor de benodigde jaarlijkse storting in de voorziening lager uitvalt dan voorheen geraamd. In de Nota Reserves en Voorzieningen is vastgelegd dat neerwaartse bijstellingen van voorzieningen in principe niet plaatsvinden. In dit geval is echter sprake van een technische aanpassing in de kostentoerekening en niet van een daadwerkelijke verlaging van de onderhoudsopgave. Om te voorkomen dat er onnodige druk ontstaat op het begrotingssaldo, wordt voorgesteld om van dit uitgangspunt af te wijken en de jaarlijkse dotatie aan de voorziening voor civiele kunstwerken naar beneden bij te stellen. Dit voorstel leidt vanaf 2026 tot een structurele verhoging van het saldo van de begroting met € 111.000. |
Bijstelling opbrengsten rioolheffingen begroting 2026 |
Wij stellen u voor de geraamde opbrengsten van de heffingen op rioleringen bij te stellen op basis van de vastgestelde uitgangspunten. Het tarief zal in 2026 stijgen van € 227 naar € 238, wat een verhoging van € 11 betekent (5%). Voor een uitvoerige uiteenzetting van de belastingtarieven verwijzen wij naar de Paragraaf Lokale Heffingen. Deze bijstelling leidt in de jaren 2026 tot en met 2028 tot een verlaging van de geraamde baten met respectievelijk € 41.000, € 3.000 en € 41.000. Voor 2029 leidt deze bijstelling tot een verhoging van de opbrengst met € 245.000. Dit heeft te maken met de methodiek van het financiële systeem waarbij de waarden van 2027 bij de jaarovergang worden gekopieerd naar 2028. Het nieuw opengestelde jaar mist daardoor 2 indexaties, die van de begroting 2024 en 2025, en dit leidt tot een hogere bijstelling. Omdat alle inkomsten van rioolheffingen gestort worden in de voorziening Gemeentelijk Riool Plan (GRP) heeft dit voorstel geen gevolgen voor het saldo begroting. |
Bijstelling voorziening riolering |
In de begroting wordt een bijstelling gedaan van de voorziening riolering, gebaseerd op het jaarlijkse dekkingsoverzicht. Dit overzicht geeft inzicht in het saldo van de opbrengsten en kosten met betrekking tot het riool. Eventuele tekorten uit dit overzicht worden gedekt vanuit de voorziening Gemeentelijk Rioleringsplan. Deze bijstelling leidt in de jaren 2026 tot en met 2029 tot een verhoging van het saldo begroting van respectievelijk € 21.000, € 128.000, € 152.000 en € 362.000. |
Budgettaire herstructurering Wegen: groot onderhoud en investeringen |
Binnen het beleidsplan Wegen zijn we voornemens om in 2026 een technische wijziging door te voeren in de financiële toewijzing van groot onderhoud en investeringen, naar aanleiding van een nieuw plan. Hierbij wordt de voorziening groot onderhoud wegen overgeheveld naar de kredietsfeer, voor een bedrag van € 2.500.000 per jaar. Tegelijkertijd wordt € 500.000 toegevoegd aan de exploitatiebudgetten van het klein onderhoud. Hierdoor verdwijnt de totale dotatie aan de voorziening en wordt deze structureel toegevoegd aan de jaarschijfkredieten voor wegen met ingang van 2026. Door deze wijziging verschuiven uitgaven van groot onderhoud (voorziening) naar investeringen. Dit betekent dat er in de toekomst niets meer hoeft te worden gedoteerd aan de voorziening voor groot onderhoud. Tegelijkertijd houden we rekening met de gevolgen van deze wijziging voor de kapitaallasten. Omdat tegenover deze besparing hogere investeringen staan, lopen de afschrijvingslasten jaarlijks op, totdat deze op langere termijn weer op hetzelfde niveau uitkomen. In het MIP is de verhoging van de investeringen opgenomen. De kapitaallasten hiervan bedragen structureel € 100.000 in 2027 en nemen vervolgens jaarlijks met € 100.000 structureel toe. Zo is bijvoorbeeld de volledige verhoging van de kapitaallasten in 2029 € 300.000. Daarnaast is het belangrijk op te merken dat de besparing in de exploitatie tijdelijk is: voor het areaal stappen we over op afschrijven achteraf in plaats van sparen vooraf. Dit voorstel leidt met ingang van 2026 tot een structurele verhoging van het saldo begroting van € 2.500.000. |
KN26 Verhogen toevoeging voorziening Onderhoud gemeentelijke eigendommen |
Twee maal per jaar wordt het onderhoudsplan voor Onderhoud gemeentelijke eigendommen bijgewerkt. Op basis van de bijstellingen lijkt in 2026 een tekort te ontstaan in de voorziening. Het totale tekort loopt op tot € 1,5 miljoen in 2030. De gemiddelde jaarlijkse dotatie zou eigenlijk moeten worden aangevuld met €150.000 per jaar. Voorgesteld wordt om de geraamde toevoeging aan de voorziening Onderhoud gemeentelijke eigendommen met ingang van 2026 structureel te verhogen met € 150.000. Deze bijstelling leidt met ingang van 2026 tot een structurele verlaging van het saldo begroting van € 150.000. |
Notariskosten vervanging IBA’s in buitengebieden |
In het kader van het initiatief van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) worden de bestaande Individuele Behandelingsinstallaties (IBA’s) in de buitengebieden vervangen. Deze installaties worden momenteel gebruikt voor de verwerking van afvalwater op locaties waar geen aansluiting op het gemeentelijk riool aanwezig is. Door deze vervanging worden perceeleigenaren in de toekomst zelf verantwoordelijk voor de afvoer van afvalwater. Dit betekent dat zij vanaf het moment van vervanging geen gemeentelijke rioolheffing meer betalen. De gemeente is als partij opgenomen in de overeenkomst met het HHNK, onder andere met betrekking tot de juridische afhandeling van de opstalrechten die op dit moment nog op de betreffende percelen rusten. Conform de overeenkomst is de gemeente verantwoordelijk voor de doorhaling van deze opstalrechten bij de notaris. Hiervoor moeten per IBA notariskosten worden gemaakt. Op basis van de huidige inschatting gaat het om circa 70 IBA’s in onze gemeente, met een gemiddeld tarief van €300 per doorhaling. Dit resulteert in een totale geraamde uitgave van €21.000. Voorgesteld wordt deze kosten te dekken uit de voorziening Gemeentelijk Rioolplan. Dit voorstel heeft geen gevolgen voor het saldo begroting. |
Verplichting wachtgeldkosten wethouders |
In 2026 zijn er weer verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad. Het is vanuit BBV verplicht een voorziening te treffen ter hoogte van de ingeschatte wachtgeldverplichting. Hoewel het nu nog niet duidelijk is hoe de verkiezingen uitpakken, wordt voorzien in een deel van de voorziene kosten voor eventueel wachtgeld waar vertrekkende wethouders recht op hebben. Na de verkiezingen 2026 wordt geëvalueerd in hoeverre deze gelden benodigd of toereikend zijn. In de tussentijdse nota zal indien nodig een bijstelling worden gedaan. Voorgesteld wordt om nu eenmalig een bedrag van € 100.000 toe te voegen aan de voorziening APPA gewezen wethouders. Voorgesteld wordt deze extra toevoeging aan de voorziening APPA ten laste te brengen van de Algemene reserve. Dit voorstel heeft geen gevolgen voor het saldo begroting |
Toelichting op voorzieningen
Overige voorzieningen
VZ Dubieuze debiteuren
De voorziening is gevormd om de geschatte oninbare vorderingen te voorzien en de kosten te verantwoorden zodra ze worden voorzien. De bepaling van de hoogte van de voorziening is dynamisch, met een statische toets. Dit houdt in dat op basis van ouderdom een bepaald percentage wordt voorzien, maar daarnaast op debiteurniveau wordt beoordeeld (voor significante bedragen) of er gegevens bekend zijn over die debiteur, waaruit blijkt dat de vordering oninbaar verklaard kan worden of voorzien moet worden.
VZ Pensioenverplichtingen (gewezen) wethouders
Met betrekking tot de pensioenverplichtingen ten aanzien van (gewezen) wethouders is het gelet op het ontstane recht gewenst, dat een en ander financieel wordt geborgd. Niet alleen voor wat betreft de pensioenuitkeringen maar ook om uitvoering te kunnen geven aan (een) verzoek(en) om waardeoverdracht. Met name in het laatste geval zal de gemeente over voldoende financiële middelen dienen te beschikken om op korte termijn aan een overdracht te kunnen voldoen. Deze voorziening is ingesteld (en vanuit de BBV verplicht ingesteld) om aan de aanspraken in dit verband te kunnen voldoen.
VZ Spaarverlof WSW
Per 1 januari 2024 zijn de activiteiten van Stichting Werkplus ingebracht in de gemeentelijke administratie. Dit betreft de voorziening verlofsparen van de medewerkers die onder de wsw vallen. Het verlofsparen is gemaximeerd tot maximaal 3600 uur bij een fulltime dienstverband.
VZ Verlieslatende projecten
Dit betreft een voorziening die ultimo 2024 gevormd is voor nog te verwachten kosten op anterieure overeenkomsten, die niet te verhalen zijn op derde partijen.
VZ Verlofsparen
De voorziening is gevormd in verband met de cao-afspraak rondom verlofsparen, waarbij een werknemer vanaf 1-1-2022 ervoor kan kiezen zijn/haar bovenwettelijke vakantie-uren op te sparen voor later, tot een maximum van 3600 uur. Voor de medewerkers die zich reeds hebben aangemeld voor deze regeling is een voorziening opgenomen. Voor de groep van werknemers met een saldo bovenwettelijk vakantieverlof, die ook het recht op Verlofsparen heeft maar daarvan nog geen gebruik heeft gemaakt, is geen verplichting opgenomen.
VZ Verlofuren
In 2024 heeft een analyse plaatsgevonden op het aantal openstaande verlofdagen van de medewerkers. Hierbij is een overschot van 200 uur als exceptioneel aangemerkt. In 2025 worden afspraken gemaakt over het terugdringen van deze verlofuren. hiervoor is een voorziening opgenomen op basis van het aantal openstaande verlofuren hoger dan 200 uur.
VZ Wachtgelden gewezen wethouders en burgemeesters
In verband met een wisseling in het college dient een voorziening gevormd te worden voor de kosten van gewezen politiek ambtsdragers. Deze kosten betreffen dan de volledige verplichting rond het toe te kennen wachtgeld, alsook de kosten verbonden aan een loopbaan-/outplacementtraject. Jaarlijks wordt de betreffende voorziening dan bijgesteld aan de hand van de actualiteit per 31 december van het betreffende boekjaar.
Voorziening middelen derden
VZ afkoop grafrecht slachtoffers
In 2021 is de begraafplaats Volendam in beheer van de gemeente gekomen, waarbij een 'bruidsschat' is ontvangen welke is gedoteerd aan de voorziening. Een deel van dit ontvangen bedrag is specifiek geoormerkt voor de graven van de slachtoffers van de nieuwjaarsbrand, waarvan de rechten tot 2053 zijn afgekocht. Dit deel is opgenomen als separate voorziening.
VZ Afkoop onderhoud graven
Deze voorziening is gevormd om in de toekomst gelegen lasten te kunnen dekken. De gefactureerde bedragen voor afkoop grafonderhoud wordt in de voorziening gestort. De storting in de voorziening wordt verdeeld over de jaren waarop deze afkoop betrekking heeft. De jaarlijkse aanwending uit de voorziening dient om de werkelijk gemaakte lasten in het product beheer begraafplaats te dekken.
VZ Afkoop uitgifte graven
Deze voorziening is gevormd om in de toekomst gelegen lasten te kunnen dekken. De gefactureerde bedragen voor afkoop grafrecht wordt in de voorziening gestort. De storting in de voorziening wordt verdeeld over de jaren waarop deze afkoop betrekking heeft. De jaarlijkse aanwending uit de voorziening dient om de werkelijk gemaakte lasten in het product beheer begraafplaats te dekken.
VZ Dirk van Sliekerfonds
In overeenstemming met de wilsbeschikking van Dirk van Slieker is het Dirk van Sliekerfonds ontstaan. Aan de besteding van deze gelden zijn duidelijke richtlijnen verbonden. Deze richtlijnen zijn vastgelegd in de subsidieregeling gemeentelijke monumenten Edam-Volendam. De gelden zijn bestemd voor het behoud en herstel van het uiterlijk aanzien van historische gebouwen. In de bijlage van de subsidieregeling is een lijst opgenomen met panden welke eventueel in aanmerking kunnen komen voor een bijdrage uit dit fonds. Een bijdrage uit dit fonds wordt slechts gehonoreerd voor zover het subsidieplafond voor het jaar waarin de subsidie wordt gevraagd dit toelaat.
VZ NAM terrein
In 2020 is een compensatievergoeding ontvangen van BPD om 12 jaar lang (tot 2034) het NAM terrein te beheren als gebied voor weidevogels. Deze bijdrage is in 2020 toegevoegd aan het saldo begroting en vervolgens toegevoegd aan de algemene reserve. Om aantoonbaar het NAM terrein 12 jaar lang te beheren als weidevogelgebied is het eerder ontvangen bedrag (in de winternota 2022) overgeheveld van de Algemene reserve naar een nieuwe voorziening, genaamd NAM terrein. Van de vergoeding zullen de kosten van het beheer worden voldaan en wordt een rapport door een ecoloog opgesteld.
VZ Rente Nazorggelden
Onze gemeente beheert de ontvangen Rijksuitkeringen die bestemd zijn voor het uitbetalen van onkostenvergoedingen voor de slachtoffers van de nieuwjaarsbrand. De rentevergoeding bedraagt jaarlijks 2% van het beginsaldo van de restant Rijksuitkeringen. De rentevergoeding wordt toegevoegd aan de voorziening Rente Nazorg. De besteding van de rentegelden maakt deel uit van het gesloten convenant tussen de gemeente en de verschillende belangengroepen in het kader van de Nazorg.
Voorziening ter egalisering van kosten
VZ Groot Onderhoud Baggeren, Wegen, Civiele kunstwerken, Gemeentelijke eigendommen & Buitensportaccomodaties
Een onderhoudsplan (MJOP) is een rapport waarin staat wanneer welk onderhoud plaats moet vinden en wat de kosten hiervan zullen zijn. Een aantal kapitaalgoederen van de gemeente is onderhavig aan groot onderhoud, waarbij in bepaalde jaren een eenmalige piek is te zien in de lasten. Om deze lasten van dit groot onderhoud te egaliseren, zijn voorzieningen groot onderhoud gevormd, waaraan jaarlijks gedoteerd en onttrokken wordt.
Onderstaand een overzicht van de onderhoudsvoorzieningen:
- GO Civiele kunstwerken achterstallig
- GO Wegen achterstalling
- GO Gemeente eigendommen
- GO Baggeren
- GO Civiele kunstwerken
- GO Onderhoud wegenbeheersplan
- GO Onderhoud buitensportaccommodaties
Vzn voor vervangingsinvesteringen uit heffing
VZ Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)
Betreft een voorziening voor van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden aan riolering en de daaraan gerelateerde zaken. E.e.a. conform art. 44, lid2 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten. De toevoegingen en onttrekkingen zijn gebaseerd op de berekeningen van de kostendekkendheid.